Thursday, November 6, 2008

Bagaimana Mencegah Worm Merebak?

Pernah pejabat saya dilanda serangan worm yang teruk sekali. Habis server-server dijangkiti dan menyebabkan komputer semakin lembap kerana semakin banyak worm ini beranak-pinak!

Sebelum itu, kita perlu faham apakah beza diantara worm dan virus? Kesannya hampir sama, tetapi virus menetap di hard disk, worm pula berlegar-legar diingatan komputer. Patutlah walaupun telah clean worm tersebut menggunakan antivirus, tetapi semakin menjadi-jadi aktivitinya. Bila dah panik, memang tak terfikir langsung cara lain.

Nasib baiklah ada seorang kawan yang memberitahu cara nak atasi worm ni iaitu:

1. OFFkan semua switch/router/peralatan rangkaian buat sementara waktu (5 minit) supaya worm tersebut hilang di dalam ingatan peralatan tersebut.

2. Kalau boleh cabut/disable komputer-komputer.

3. Scan komputer/server yang menggunakan Windows dengan antivirus yang telah diupdate.

2 comments:

razifembi said...

contoh worm macam mana?

ada kala nampak copy fail word dalam format hidden yang macam ada simbol $ ....

sufian said...

kalau file word hidden ~$[nama fail] tu bukan worm kot.. tu temporary file word.. gunanya kalau blackout tiba2, bila ada elektrik semula, kita boleh dapatkan semula file last temporary tu..(bila buka MsWord akan ditanya utk buka file tersebut)

tapi worm yang selalu saya jumpa pun dalam bentuk hidden file.. masa kena dulu (redlof kot, tak ingat) hingga pc jadi hang tu.. bila dah settle.. tetap ada jejak worm ni, dalam setiap folder ada file desktop.ini atau folder.htt ..

Post a Comment