Monday, August 18, 2008

Windows XP masih ada dipasaran?

Oleh kerana Microsoft telah memberhentikan penjualan Windows XP, pengguna diminta beralih kepada Windows Vista. Edisi Windows Vista adalah seperti berikut :

  1. Windows Vista Starter Edition
  2. Windows Vista Home Basic
  3. Windows Vista Home Premium
  4. Windows Vista Business
  5. Windows Vista Ultimate
Terdapat terma "downgrade rights" untuk pengguna yang ingin kembali menggunakan Windows XP Pro. Namun ia hanya khas untuk :
  1. Windows Vista Business
  2. Windows Vista Ultimate


Buat masa ini, itu sahaja caranya jika anda masih ingin menggunakan Windows XP Pro dengan lesen yang sah. (Kalau gunakan cetak rompak, masih ada caranya/setting.. :p)

Kenapa pula Microsoft membenarkan "downgrade rights"? Ia adalah untuk memberi peluang kepada pengguna yang telah biasa dengan Windows XP. Tetapi mungkin juga untuk mengatasi kelemahan Vista??!! Antaranya adalah seperti di bawah :
  1. Pengguna yang menggunakan spesifikasi PC lama tidak sesuai menggunakan Windows Vista. RAM minima yang diperlukan ialah 1GB, itupun grafiknya tidak sama jika menggunakan RAM2GB. Ini kerana Vista adalah dari code name Longhorn yang memerlukan spesifikasi yang tinggi.
  2. Masalah compatible (kesesuaian) perisian-perisian untuk diinstall pada Vista. Contohnya terdapat perisian game Quake IV, WinAMP 5.32, MapInfo dan lain-lain lagi perisian yang hanya sesuai diinstall pada Windows XP.
  3. Masalah driver yang berbeza dengan Windows XP menunjukkan tahap collaboration yang masih lemah.
  4. Trend microsoft sebelum ini akan mengeluarkan produk yang lebih baik dari sebelumnya, tetapi pengguna lebih menilai ciri-ciri yang diperlukan pada Windows Vista masih ada pada Windows XP.
  5. Kelemahan-kelemahan dari segi keselamatan yang belum dibaiki. Dan lain-lain lagi.
Oh ya!, diingatkan bagi anda yang ingin membeli Windows Vista bagi PC baru, adalah disarankan supaya anda membelinya secara lesen OEM (khas untuk PC baru) kerana harganya lebih murah.

Nak percuma dengan lesennya sekali? Senang jer..apa kata kalau mulakan berjinak-jinak menggunakan open source. Nantikan artikel berkenaan open source pada masa akan datang.

0 comments:

Post a Comment