Monday, September 15, 2008

Langkah Backup Data Sebelum Format Komputer


Back-up data peribadi semestinya senang dilakukan. Kita yang tahu mana data yang perlu diback-up. Terpulanglah samada hendak back-up secara pindah data ke partition lain (lebih mudah), ke external hard disk, ke slave hard disk, ke dalam pendrive (jika saiz data kecil) dan macam-macam lagi media back-up yang sesuai.

Berikut adalah perkara yang perlu anda lakukan sebelum format hard disk:

1. copy semua file yang penting, cth gambar-gambar, MyDocuments files, files di Desktop dan lain-lain files yang perlu.

Kebiasaannya, dokumen-dokumen disimpan di dalam MyDocuments, jangan pula anda copy icon MyDocuments di Desktop kerana itu hanyalah shortcut sahaja.

Anda perlu kenalpasti lokasi dimana file MyDocuments itu disimpan terlebih dahulu dengan right click shortcut MyDocuments di "desktop>Properties>Target"

2. jika menggunakan komputer pejabat- catat atau ambil gambar snapshot IP adress, computer name, printer setting dan lain2 setting yang berkaitan.

3. sekiranya tiada CD drivers komputer (motherboard/video/LAN/...), pastikan anda dapatkannya dari internet dan buat salinan.

4. Back-up email inbox. (contoh: Outlook Inbox File di C:\Documents and Settings\(namaPengguna)\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\

5. Back-up favorite/boomarks Internet Browser (cth: IE/Firefox/Opera)

0 comments:

Post a Comment