Thursday, December 18, 2008

PDF Converter


Mungkin ramai yang telah tahu kaedah menukar dokumen (Word/Powerpoint/Excel/...) kepada bentuk/format PDF. Apabila saya mendapat tahu ada kawan saya membeli CD Adobe Reader Pro 8 semata-mata hendak menukar ke format PDF, terasa saya masih perlu menunjukkan penggunaan PDF Converter ini.

Sebenarnya terdapat berbagai perisian PDF Converter yang percuma di internet. Contohnya somepdf, pdf995 dan lain-lain lagi. Saya biasa menggunakan pdf995, oleh itu saya akan terangkan cara penggunaannya seperti di bawah:

1. Download File pdf995 di sini. Download file "Pdf995 Printer Driver" dan file "Free Converter" tersebut.

2. Install kedua-dua files tersebut.

3. Buka file dokumen yang handak ditukar ke format pdf. Contoh: MsWord file

4. Buka Menu File>Print...

5. Tukarkan pilihan pencetak di "printer name" kepada PDF995. Klik OK.


6. Box "Pdf995 Save As" dibuka secara automatik. Pilih nama file pdf dan lokasi pdf yang akan dihasilkan nanti.

7. Klik Save. Tunggu proses convert dilakukan sehingga selesai.

8. Buka pdf file yang dihasilkan di lokasi yang anda pilih tadi. Siap!




11 comments:

Anonymous said...

slm.. nk tya.
kalau dh di pdf kan kemudian sy nak simpan doc tersebut dlm blog, macam mana pula tur eik??

Anonymous said...

blogspot tak boleh upload file (pdf dan lain2), tapi boleh link kan dengan hosting sendiri atau website yang menyediakan perkhidmatan sharing file.

Contoh website yang menyediakan perkhidmatan sharing file ialah http://www.scribd.com/, http://www.4shared.com/, Google Docs dan banyak lagi... dah upload kat situ, letak coding link kat blog pula

Anonymous said...

free nanti aku nx wt entry pasal pdf converter bagi user office 2007!!

.:sanDORA:. said...

he33.. bawu smlm aku pulun carik OS adobe reader ni.. aiseyy!!

Anonymous said...

dora - dah ada yang free..guna aje ler..hehe

Anonymous said...

E - silakan.. :) aku tak biasa sgt ngan office07 ni

Samdaddycool said...

Thanks for the info..

p/s - takde lembu.. yang ada blog kambing sahaja...

Anonymous said...

samdaddycool - haha..dua2 lebih kurang ler...minum susu gak..ahaks

Anonymous said...

thanks for the tut...

aku pon mmg nak blaja cara2 wat pdf nih

Anonymous said...

saya guna primopdf. Pernah juga guna pdf995. Mudah untuk create ebook.

Anonymous said...

senapang, happysus - kalau nak print thesis dari fail pdf lain cantik aku rasa..test tengok

Post a Comment