Monday, August 18, 2008

Apa itu Service Pack?

Masih ingat lagi bahana virus Sasser pada tahun 2004? Komputer yang dijangkiti virus Sasser akan menerima countdown box (seperti gambar di atas) supaya komputer akan dishutdown dalam beberapa saat sahaja lagi! Trend Micro pada masa itu merupakan jaguh kerana antivirus pertama yang dapat membuang virus ini. Tetapi pengguna yang menggunakan Windows 2000 masih diserang sekiranya belum update kepada Service Pack 3. Kenapa?

Beginilah..cuba kita bayangkan virus tu umpama beruk yang masuk ke dalam rumah kita dan membuat kerosakan. Antivirus pula umpama penangkap beruk tadi. Maka, setelah beruk tadi ditangkap oleh penangkap beruk, beruk pun dicampak keluar rumah. Tapi selepas itu, beruk tadi boleh masuk kerana pintu rumah masih terbuka! Setelah pintu ditutup barulah beruk tadi tidak boleh masuk ke dalam rumah. Kita umpamakan pintu tadi sebagai service pack. Boleh faham sekarang?

Service pack adalah update kepada sistem pengoperasian MsWindows. Salah satu tujuannya ialah untuk menutup kelemahan/vulnerabilities pada MsWindows. Balik semula kepada contoh tadi, virus sasser dapat dibuang dengan cara :

  1. Cabut (disconnect) sementara penyambungan komputer dengan internet.
  2. Gunakan antivirus yang telah diupdate dan boleh membuang virus ini.
  3. Dapatkan Service Pack 3 untuk Windows 2000 dari website Microsoft.
  4. Install Service Pack 3
Barulah komputer tersebut selamat dari ancaman virus Sasser.

p.s : Anda boleh dapatkan cara membuang virus-virus lain dengan menaip keyword "W32:(nama virus)" di www.google.com

0 comments:

Post a Comment